Nu een groot deel van Nederland vakantie heeft, zijn wij benieuwd hoe Nederlanders hun vrije tijd besteden. Gaan ze wandelen of spelen ze een spelletje? En hoe vaak gaan ze een dagje uit? Dat vroegen we aan het Citisenspanel. Hieronder lees je de belangrijkste resultaten.

Juli 2022

Nederlanders gebruiken hun vrije tijd het liefst om televisie te kijken, te wandelen of te lezen. Tv kijken is bij alle leeftijdsgroepen populair, maar nog het meest bij jongere invullers. Een grote meerderheid (86%) van hen kijkt dan naar streamingsdiensten, zoals Netflix of Videoland. Wandelen is voornamelijk geliefd bij invullers in de leeftijdscategorie van 40 tot 65 (69%), terwijl 65+-ers graag lezen in hun vrije tijd (71%).

Grafiek vrije tijd

Actualiteitenprogramma’s zoals het journaal of Nieuwsuur zijn populair onder de Nederlanders: 6 op de 10 kijken graag naar dit soort programma’s. Daarnaast zijn spelprogramma’s (33%) en internationale series (42%) populair bij jongere invullers. De 65+-ers hebben een andere voorkeur: de helft van deze groep kijkt graag naar talkshows of sportprogramma’s. Onder sport-kijkende Nederlanders is voetbal (83%) het meest geliefd. Twee derde van de Nederlanders van 65 jaar of ouder kijkt daarnaast graag naar wielrennen of schaatsen. Bij jongere sport-kijkende Nederlanders is juist Formule 1 populair: de helft van deze groep kijkt hier graag naar.

Niet geheel verassend is het gebruik van sociale media vooral populair bij Nederlanders tot 20 jaar. De meesten van hen hebben een Instagram (84%) en/of Snapchat (58%) account. Slechts 2 op de 10 Nederlanders onder de 20 maakt gebruik van Facebook, terwijl 7 op de 10 20+ers een Facebook account hebben.  Onder deze groep is ook LinkedIn populair (56%).

Uitjes

Twee derde van de Nederlanders gaat één keer per maand of vaker een dagje uit. Zij gaan dan meestal naar een stad in Nederland (52%). Bij 65+ers zijn daarnaast musea (56%) en natuurgebieden (52%) populaire bestemmingen voor een dagje uit.

Grafiek dagje uit

Tot slot gaat ongeveer de helft van de Nederland één keer per maand of vaker een avondje uit. De bioscoop is hierbij onder elke leeftijdsgroep populair. Daarnaast spenderen invullers onder de 40 hun avond uit graag in een café of kroeg (64%), terwijl 40+ers liever naar een concert gaan (44%).

**

Over het onderzoek

Dit onderzoek is door Citisens uitgevoerd in juli 2022. Er hebben ongeveer 11.400 Nederlanders deelgenomen. De resultaten zijn gewogen naar leeftijd, geslacht, stedelijkheid en provincie en op deze onderdelen representatief voor Nederland. Het onderzoek is uitgezet onder het panel van Citisens, bestaande uit ruim 66.000 Nederlanders.

Volgend resultaat: Het stikstofprobleem, staat de boer er alleen voor? Of lees meer over onze methode