In de onderzoekswereld is weinig belangrijker dan het bereiken van een hoog aantal respondenten. Daarom werken we samen met NU.nl en zetten we sociale media in om mensen locatiegericht te bereiken, middels onze geo-campagnes.

Geo-wattus?

Met geo-campagnes helpen we gemeenten hun inwoners te bereiken of publieke organisaties om een specifieke doelgroep te benaderen. Het is een techniek die het mogelijk maakt om de fysieke locatie van een internetgebruiker te achterhalen. Bijvoorbeeld aan de hand van een IP-adres of de GPS-coördinaten van iemands mobiele telefoon. Zo kunnen we inwoners van de gemeente Diemen bevragen over het afvalbeleid en kunnen mensen uit Almere vertellen wat voor soort burgemeester ze graag zouden zien.

Een ander voordeel is dat we mensen daar ontmoeten waar ze al zijn. Gewoon thuis, onderweg of op hun werk. In apps en op sites die ze toch al bekijken, zoals NU.nl, Twitter, Facebook en websites van de Telegraaf Media Groep. Laagdrempelig en aantrekkelijk, zonder poespas.

Maar bereiken is één ding, nu nog respondenten..

In de communicatieliteratuur gaat het meestal over de Click Through Rate, het aantal mensen dat je advertentie ziet en er vervolgens op klikt. Maar minstens zo belangrijk is het aantal mensen dat uiteindelijk je vragenlijst invult! Want zeg nou eerlijk, publiciteit is fijn maar een hoog aantal respondenten is minstens zo belangrijk. Dat is wat we bij Citisens de Click Response Rate noemen. 

het aantal mensen dat de vragenlijst heeft ingevuld
—————————————————————————————         x 100%
het aantal mensen dat de advertentie heeft gezien

Getest tijdens meer dan 40 campagnes

De Click Response Rate blijven we scherp op, bij al onze onderzoeken. Op deze manier controleren en verifiëren we voortdurend het succes van onze campagnes. Ook helpt het ons om klanten gericht te adviseren welke kanalen zich laten lenen voor welk onderwerp en welke doelgroep.

Zo weten we bijvoorbeeld dat..

Twitter en de NU.nl-app veel zichtbaarheid voor je onderzoek opleveren.
Facebook, tegen lage kosten tot véél respondenten leidt.
de Telegraaf Media Groep heel handig is bij het bereiken van vrij specifieke doelgroepen dankzij haar vele targeting-opties.

Maar is dat wel duurzaam? En is dat niet duur?

Een geo-campagne kan worden gezien als een eenmalige investering. Doordat we elk onderzoek afsluiten met de vraag of mensen vaker hun mening willen geven, kunnen we gemeenten en organisaties helpen een panel op te bouwen die eenvoudig en tegen een scherp tarief over meerdere onderwerpen bevraagd kan worden. Omdat wij het panel actief en up-to-date houden, levert het de gemeente geen meerwerk op en blijven kosten laag.

Dat is het startpunt van duurzame betrokkenheid. Meer weten of vragen over onze methode en producten, of heb je gewoon zin in een kop koffie? We horen graag van je! hallo@citisens.nl

Volgend artikel: Corona-communicatie: hoe zet je wél aan tot gedragsverandering? Of lees meer over inwoner consultaties kennis of de tool