Bij steeds meer vertrouwenscommissies leeft de wens inwoners in een vroeg stadium te betrekken bij het benoemingsproces. Als je het doet, doe het dan goed. Met MijnBurgemeester geeft Citisens daar gericht invulling aan.

Een gezamelijk proces met alle inwoners

Iedereen in de gemeente die mee wil doen, kan via de online MijnBurgemeester-tool antwoord geven op een aantal stellingen. Met de antwoorden kunnen we in de analyse een vertaling maken naar het type burgemeester dat gewenst is, zodat de vertrouwenscommissie hiermee eenvoudig aan de slag kan.

We kunnen de tool al in drie werkdagen hebben voor gebruik (maar een klein beetje meer tijd is natuurlijk altijd fijn).

Uitnodigend en zichtbaar

Om een hoge respons te krijgen, worden inwoners actief benaderd om deel te nemen aan de MijnBurgemeester-consultatie. Dat gebeurt locatiegericht via onder andere de nieuwsapp van Nu.nl, social media en de websites van Telegraaf Media Groep.

Is er in de gemeente een specifieke groep mensen die online de weg niet makkelijk vindt? Geen probleem. In de keuze van kanalen houden we daar rekening mee door straatinterviews aan de campagne toe te voegen.

Multimediale campagne

De campagne draagt bij een aan gezamenlijke ervaring en verschaft inhoudelijk waardevolle input voor de profielschets van de nieuwe burgemeester. Een advertentie in de lokale krant, persberichten, social media en berichtgeving rondom het proces op de website van de gemeente. Ook de ‘traditionele’ middelen worden ingezet.

In het nieuws!

Onze collega Anne mocht in de Nieuws en Co-bus op Radio 1 vertellen hoe wij inwoners betrekken bij de zoektocht naar een nieuwe burgemeester. Benieuwd hoe we dat doen? Terugluisteren kan hier (vanaf 14.00).

Meer over de MijnBurgemeester tool

kennis of cases

Uitgelichte cases