Het is al een tijdje geleden dat Nederland officieel uit de lockdown kwam. Afgelopen jaar vroegen wij onze panelleden diverse keren hoe zij tegen het virus en de geldende maatregelen aankeken. Zo ook ten tijde van de versoepelingen, in juni en juli van dit jaar. Wat blijkt? De zorgen over nieuwe coronavarianten groeien, de vaccinatiebereidheid is groot en er wordt wisselend gedacht over de winst die sommige bedrijven of personen maken vanwege de coronacrisis.

NB: Deze peiling is uitgevoerd voordat de delta-variant van het coronavirus in de media aandacht kreeg.

Zorgen over nieuwe varianten coronavirus

Nederlanders maken zich meer zorgen over nieuwe varianten van het coronavirus, dan over de uitbraak van het coronavirus in het algemeen. 59% geeft aan zich zorgen te maken over mogelijke nieuwe varianten, tegenover 47% die zorgen heeft over het originele coronavirus.

Vaccinatiebereidheid groot

90% van de deelnemers geeft aan bereid te zijn om zich te laten vaccineren. Bijna 60% heeft al ten minste 1 prik gehad. Slechts 6% van de deelnemers heeft een uitnodiging voor een prik gekregen maar ervoor gekozen om hier geen gehoor aan te geven.

Deze vaccinatiebereidheid is mede te danken aan het vertrouwen in de vaccins en de overheid. Twee derde van de Nederlanders vertrouwt erop dat de overheid alleen veilige vaccins aanbied.

Winst door coronacrisis: eerlijk of misbruik?

In de media is er verschillende keren aandacht geweest voor organisaties en personen die geld verdienen aan de coronacrisis. Hierbij kunt u denken aan de toename van inkomsten bij Bol.com, de bonussen voor de top van Booking.com ondanks de staatsteun of de winst die farmaceuten krijgen voor de noodzakelijke vaccins.

Hoewel men niet erg uitgesproken is op dit punt, vindt 42% van de Nederlanders het in meer of mindere mate erg dat bedrijven verdienen aan de coronacrisis. Slechts 3% vindt dit helemaal geen probleem. Dat wil niet zeggen dat we vinden dat deze inkomsten zwaarder belast moeten worden. Slechts een derde vindt dat dit nodig is. Wel vindt 82% van de Nederlanders het (heel) belangrijk dat deze verhalen worden gedeeld door de media.

De deelnemers geven aan dat er onderscheid te maken valt tussen winst door omstandigheden (zoals de farmaceuten en Bol.com), en het zoeken naar mazen in de wet of regels overtreden (zoals Booking.com). Er bestaat dus een verschil tussen het inspelen op kansen in de markt en het misbruiken van de situatie.

Wat te doen met de winst?

Het merendeel van de Nederlanders (55%) vindt dat de gemaakte winst (gedeeltelijk) moet worden terugbetaald aan de overheid. Bij de optie ‘iets anders’ wordt voornamelijk aangegeven dat gekeken moet worden naar de aard van de situatie. Niet ieder verdienmodel is namelijk hetzelfde. Of zoals één van de deelnemers het verwoordt:

Als het komt door vrije markt is dat niet erg. Als dat met belastinggeld is gedaan, dan terugbetalen.

 

***

Over het onderzoek
Dit onderzoek is in juni & juli 2021 uitgezet door Citisens onder haar panel bestaande uit 55.000 Nederlanders. In totaal hebben 2.055 Nederlanders deelgenomen. De resultaten zijn gewogen naar leeftijd, geslacht, stedelijkheid en provincie en op deze onderdelen representatief voor Nederland.