De sportzomer is in volle gang: het Nederlands elftal heeft het inmiddels naar de halve finale van het EK voetbal geschopt, de Tour de France deelnemers zijn de Italiaans-Franse grens gepasseerd en ook de Olympische Zomerspelen komen langzaam dichterbij. Maar in hoeverre worden deze grote sportevenementen door Nederlanders gevolgd? Zijn de volgers loyale sportfans of simpelweg gelegenheidskijkers? Hoe belangrijk vinden zij het dat Nederland wint? En maken zij zich druk om hoe duurzaam en ethisch de evenementen worden georganiseerd, of kijken ze stiekem toch wel? We vroegen het in mei aan onze Citisens-panelleden.
Sportevenementen populair onder fanatieke supporters én gelegenheidskijkers
De sportevenementen van deze zomer worden gevolgd door een grote groep Nederlanders: maar liefst 65% van de bevraagde Nederlanders volgt er minstens een, waarbij vooral het EK voetbal (49%) en de Olympische Zomerspelen (49%) populair zijn. We zien dat net wat meer vrouwen (38%) dan mannen (26%) ervoor kiezen om geen sportevenementen te volgen.
Welke sportevenementen volg je deze zomer? (meerkeuzevraag, totaal n=10.353; mannen n=5.021; vrouwen n=5.248)
Wat verder opvalt is dat deze groep een mix is van trouwe supporters en gelegenheidskijkers: iets meer dan de helft kijkt in het dagelijks leven ook sportwedstrijden, terwijl iets minder dan de helft dit eigenlijk nooit doet.
Volg je sportwedstrijden in het dagelijks leven? (enkele keuzevraag, n=10.165)
Gezelligheid en sportinteresse zijn bepalend
Waarom is de sportzomer dan zo populair? Dit verschilt per sportevenement. Bij het EK voetbal worden vooral gezelligheid (49%) en interesse in voetbal (47%) genoemd, terwijl volgers van de Olympische Zomerspelen het vooral leuk vinden dat er een diversiteit aan sporten te zien is (69%). Tour de France kijkers genieten daarnaast van de landschappen (54%). Bij alle sportevenementen zien we dat ongeveer vier op de tien genieten van de competitie en spanning. Ook blijkt dat het volgen van de sportevenementen een gewoonte is, aangezien Nederlanders aangeven de evenementen simpelweg altijd te volgen (EK: 41%, OS: 41%, TF: 51%).
Waarom volg jij…? (meerkeuzevraag, EK n=5.125; OS n=5.038; TF n=3.394)
Sportevenementen zorgen voor trots en verbinding
Deze sportevenementen zijn niet alleen puur tijdverdrijf, maar hebben ook een maatschappelijke functie. Ze kunnen leiden tot meer verbinding: meer dan de helft geeft aan zich meer verbonden te voelen met Nederland tijdens grote sportevenementen. Bevraagde Nederlanders geven daarnaast aan dat ze het belangrijk vinden dat Nederland goed presteert tijdens wedstrijden (65%), en dat zij zich ook trots voelen als dit gebeurt (67%).
Als Nederland goed presteert op sportevenementen, dan voel ik me trots. (slider vraag, n=6.759)
Zorgen om mensenrechten en duurzaamheid
Ondanks de grote populariteit, zijn Nederlanders wel kritisch over controversiële thema’s die vaak spelen tijdens grote sportevenementen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mensenrechtenschendingen, zoals slechte arbeidsomstandigheden, racisme en uitsluiting. Bijna drie op de vier bevraagde Nederlanders geven aan dat Nederland sportevenementen waar mensenrechten worden geschonden zou moeten boycotten. Opvallend is wel dat slechts 11% aangeeft ook daadwerkelijk minder te kijken naar sportevenementen in landen waar mensenrechten worden geschonden. De grootste reden hiervoor is dat de verantwoordelijkheid van boycotten vooral bij de overheid of de sportbonden zou moeten liggen en niet zozeer bij het individu.
Nederland moet sportevenementen waar mensenrechten worden geschonden boycotten en niet mee doen. (slider vraag, n=9.579)
Niet alleen mensenrechten, maar ook de duurzaamheid van sportevenementen is een belangrijk thema voor Nederlanders. We zien dat organisatoren van deze grote evenementen steeds duurzamer proberen te zijn: zo worden er dit jaar tijdens de Olympische Zomerspelen in Parijs alleen tijdelijke of bestaande locaties gebruikt. Ook wordt er gebruik gemaakt van herbruikbare bekers en groene stroom. Nederlanders vinden het van groot belang (85%) dat sportevenementen inzetten op dit soort duurzame alternatieven. 55% van de bevraagde Nederlanders zou zelfs meer betalen voor een sportticket als er rekening wordt gehouden met duurzaamheid.
Hoe belangrijk vind jij het dat sportevenementen inzetten op duurzame alternatieven? (slider vraag, n=5.167)
In de toekomst in Nederland…?
Gezien de vele overwegingen die dus komen kijken bij de organisatie van een groot sportevenement, zien we dat Nederlanders verdeeld zijn over organisatie in eigen land. 44% zou het niet leuk vinden als er een groot sportevenement in Nederland zou plaatsvinden, tegenover 41% die dit wel leuk zou vinden. Redenen om het niet leuk te vinden zijn hoge kosten, angst voor overlast en agressie (van supporters), drukte en een tekort aan capaciteit en faciliteiten (zoals infrastructuur en politie). Voorstanders daarentegen benadrukken dat ze het gezellig en sfeervol zouden vinden, dat het Nederland meer op de internationale kaart zou zetten, en dat zij zelf weleens graag een live wedstrijd zouden willen bijwonen.
**
Dit onderzoek is in mei 2024 uitgevoerd door Citisens voor onze eigen kennis. Voor dit onderzoek is geen opdrachtgever. 12.838 Nederlanders namen deel aan het onderzoek. De resultaten zijn gewogen naar leeftijd, geslacht, stedelijkheid en provincie. Het onderzoek is uitgezet onder het panel van Citisens, bestaande uit ruim 75.000 Nederlanders.