In december ‘20 publiceerden we, samen met de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, een artikel op Frankwatching waarin we toelichten welke contentingrediënten goed werken voor het verhogen van het engagement van verschillende typen inwoners. We lichten er drie uit:
- Vertelwijze: informerend vs. vermakend
- Vertelperspectief: gemeente vs. inwoner
- Taalgebruik: formeel vs. informeel
Wat blijkt? Differentiëren loont!
Het loont om in je sociale media contentstrategie rekening te houden met de verschillen die er zijn tussen de betrokkenheidsprofielen. Differentiëren maakt content effectiever op de volgende drie manieren:
1. Met een vermakende vertelwijze verhoog je het engagement van Zelfbewuste Aanpakkers en Eigengereide Digitalen. Een informerende vertelwijze daarentegen spreekt vooral Stadse Nomaden en Zorgzame Senioren aan. Kleine moeite, groot plezier!
2. Een inwoner aan het woord laten (vertelperspectief vanuit de inwoner) loont vooral bij Zelfbewuste Aanpakkers en Geïnformeerde Gezinsdrukte. Bij Zorgzame Senioren en Stadse Nomaden heeft dit nauwelijks effect, zij vertonen juist meer engagement op een bericht waarin (alleen) de gemeente zelf aan het woord is. Weglaten dus!
3. Formele taal levert bij alle profielen – nog steeds – het meeste engagement op. Bij Zelfbewuste Aanpakkers en Eigengereide Digitalen loont het echter om ook informele taal te gebruiken voor je social media-content. Maar bij Zorgzame Senioren en Stadse Nomaden bestaat de kans dat zij afhaken bij informeel taalgebruik. Pas op dus en gebruik alleen informele taal indien passend!
Nieuwsgierig naar hoe je deze take-aways direct kunt toepassen in jouw dagelijkse praktijk? Neem dan contact met ons op via hallo@citisens.nl.
Over het onderzoek
De data en inzichten die aan de basis liggen van dit artikel en de infographic komen uit een online enquête die in het voorjaar van 2020 is uitgezet onder het Citisenspanel. Bijna 8.000 leden deden mee aan het onderzoek (representatief voor Nederland).
Voor ieder content-ingrediënt zijn steeds twee varianten gemaakt van een (fictief) social media-bericht met als afzender de gemeente. Zie het voorbeeld hieronder voor informerende vs. vermakende vertelwijze:
Vervolgens is geanalyseerd welke van de twee het meeste engagement opleverde door aan respondenten de vraag te stellen: “welke van de twee berichten motiveert u het meest om te reageren?”
Dit onderzoek naar content-ingrediënten maakt deel uit van een groter onderzoeksproject naar ‘de perfecte klantreis van inwoners’, met samenwerkingspartners Daphne Hachmang en Debra Trampe (HAN), Arne Keuning (Upstream) en Frank Bruijninckx (HowAboutYou/OBI4wan).